2013. április 22., hétfő

"Napfénykrémes" süti :P

A diéták széles skálájában elmerülve, leghosszabb ideig pedig a "Paleót" követve merült fel bennem először az ötlet, hogy ha szénsavas üdítőből lehet pudingkrémet főzni, akkor különféle zöldségpüréből és gyümölcslevekből is! A piskóta gluténmentessége biztosítható darált dióval és gesztenyepürével, a krém pedig teljesen laktózmentessé tehető a vaj elhagyásával. Ősszel a sütőtök és a dió szezonálisan kézenfekvő hozzávaló, ilyenkor tavasszal pedig a vitaminpótlás vidám színterápiás kelléke a 100 %-os narancslé vagy multivitaminlé.  ;) A krém színe így leginkább a késő délutáni narancssárgába hajló napsütésére emlékeztet.

Az évszakoknak, alapanyagoknak és elkészítési idő variációknak megfelelően két változat foglaltatik az alábbi receptben.

 1. változat 

2. változat 
Hozzávalók:
Krém:
1. változat
4 db tojássárgája
1 sütőtök kockázva
(2-2,5 kg)
0,5 liter frissen facsart narancslé
(6 db kisebb narancs)
vagy
0,5 liter 100 %-os narancslé
1 narancs reszelt héja
 1 citrom reszelt héja
3 tasak vaníliás vagy tejszín ízű pudingpor
1 tasak Bourbon vaníliás cukor = 1 evőkanál vaníliaaroma
50 g mazsola
50 g aszalt sárgabarack
 1/2 teáskanál őrölt kardamom (kihagyható)
1/2 teáskanál őrölt gyömbér
1/2 teáskanál fahéj3 cl rum = 1 evőkanál rumaroma
 
2. változat
150 g megtisztított, felkockázott sárgarépa
1 liter 100 %-os narancslé
vagy
1 liter 100 %-os multivitaminlé
3 tasak vaníliás vagy tejszín ízű pudingpor
1 tasak Bourbon vaníliás cukor = 1 evőkanál vaníliaaroma
3 cl rum = 1 evőkanál rumaroma
100 g cukor vagy xilit
100 g vaj 

Piskóta:
1. változat
200 g darált dió
250 g 70-80 %-os gesztenyemassza
4 db tojássárgája 4 db tojás
(fehérje és sárgája szétválasztva)
1 csipet só
1 teáskanál szódabikarbóna
1 narancs reszelt héja
 1 citrom reszelt héja
1 tasak Bourbon vaníliás cukor = 1 evőkanál vaníliaaroma
50 g mazsola
50 g aszalt sárgabarack
 1/2 teáskanál őrölt kardamom (kihagyható)
1/2 teáskanál őrölt gyömbér
1/2 teáskanál fahéj3 cl rum = 1 evőkanál rumaroma

2. változat
200 g darált dió
8 db tojás
(fehérje és sárgája szétválasztva)
1 csipet só
1 tasak sütőpor
1 tasak Bourbon vaníliás cukor = 1 evőkanál vaníliaaroma
3 cl rum = 1 evőkanál rumaroma
100 g cukor vagy xilit

Eszközszükséglete:
kb. 20x30 cm méretű tepsi és szilikonos sütőpapír
lábas fedővel - amit a tök félig, 2/3-áig tölt meg
nyeles lábas
aprítógép, robotgép, keverőtál, botmixer
rács a piskóta kiborításához és hűtéséhez
recés pengéjű kés a piskóta félbevágásához 


Díszítés:
2-3 evőkanál darált dió
Elkészítés:

Krém:
1. változat:
Egy lábasba beletettem a pudingpor és a tojássárga kivételével minden hozzávalót (ne legyen púposan a tökkel, hogy kényelmes legyen kavargatni és botmixerelni).



Lefedtem és gyakran kevergetve közepes lángon puhára pároltam/főztem a tököt 20-25 perc alatt. A botmixerrel leturmixoltam, hozzáadtam a pudingport és a tojássárgákat, ezekkel is átdolgoztam a pürét, hogy csomómentes legyen és visszaraktam főni. Ha kellően besűrűsödött a puding, akkor, ha elég széles a kanalunk, azt keresztbe húzva  előtűnik az edény alja a krém árkaiban. Ezt követően valamilyen hideg felületre raktam hűlni az edényben a pudingot, közben negyedóránként megkevergettem, nehogy a teteje "megkérgesedjen", túlhűljön és ez eredményezzen végül görcsöket a krémben.

2. változat:
Egy nyeles lábast kiöblítettem hideg vízzel (ez egy megtartott nagymamai praktika, állítólag kisebb eséllyel ég le az edény aljába a puding, de sok múlik a keveréstechnikán is!), beleszórtam a pudingport és a cukrot/xilitet, majd kevés 100 %-os gyümölcslével (3-5 evőkanálnyi) csomómentes péppé kevertem és felöntöttem a maradékkal, beleraktam a répákat és a vaníliát, rumot. A keveréstechnika lényege, hogy minél többször húzzuk végig a fakanál hegyét az edény belső élének teljes kerületén, nehogy ottmaradjon egy sűrűsödésnek indult kozmálódó góc. Ha kellően besűrűsödött a puding, akkor, ha elég széles a kanalunk, azt keresztbe húzva  előtűnik az edény alja a krém árkaiban. 


A botmixerrel leturmixoltam, hozzáadtam a vajat, ezzel is átdolgoztam a pürét, hogy csomómentes, sima legyen. Ezután félreraktam hűlni, közben negyedóránként érdemes megkevergetni, nehogy a teteje "megkérgesedjen", túlhűljön és ez eredményezzen végül görcsöket a krémben.

Piskóta:

A sütőt 180°C- ra (közepes, mérsékelt fokozat gázsütőn) előmelegítettem, a tepsit kibéleltem, a sarkoknál szépen belehajtogatva a sütőpapírral, nehogy a már kész "buborékos" tészta összeessen míg ezt kapkodva megcsinálnám.

1. változat:
Egy erősebb sörtéjű kefével alaposan megsikáltam a citrusok héját langyos folyóvíz alatt, majd megreszeltem őket. A diót, gesztenyemasszát, aszalt gyümölcsöket összeaprítottam, ledaráltam.


A tojásokat lehetőleg hűvös, hideg állapotban érdemes felütni és kettéválasztani. A fehérjét egy csipet sóval robotgéppel felvertem, hozzáadtam a szódabikarbónát és tovább kevertem míg a buborékos hab egyenletes krémfehérré változott, hiszen ez lesz a liszt nélküli piskóta szerkezeti váza, a sütőpor és a szódabikarbóna pedig ezt nyújtja, "lyukasítja", majd pedig stabilizálja és szilárdítja. 


Ekkor jön bele a reszelt citrushéj, majd a tojások sárgái és a rum, vanília, miután ez is alapos eldolgozásra került és egyenletes sárga lett, adtam hozzá a darált, aprított aszaltgyümis magkeveréket, alapos elkeverésük után belesimítottam a kipapírozott tepsibe a masszát.


Az előmelegített 180°C-os sütőben 30-35 percig sütöttem, fogpiszkálóval ellenőriztem az állagát. Tortarácsra borítva a sütőpapírt lehúzva hagytam kihűlni.
 
2. változat:
A diót a cukorral/xilittel összeaprítottam, ledaráltam.

A tojásokat lehetőleg hűvös, hideg állapotban érdemes felütni és kettéválasztani. A fehérjét egy csipet sóval robotgéppel felvertem, hozzáadtam a sütőport és tovább kevertem míg a buborékos hab egyenletes krémfehérré változott, hiszen ez lesz a liszt nélküli piskóta szerkezeti váza, a sütőpor és a szódabikarbóna pedig ezt nyújtja, "lyukasítja", majd pedig stabilizálja és szilárdítja. Hozzáadtam a tojások sárgáit és a rumot, vaníliát, miután ez is alapos eldolgozásra került és egyenletes sárga lett, adtam hozzá a darált, aprított cukros diót, alapos elkeverésük után belesimítottam a kipapírozott tepsibe a masszát és az előmelegített 180°C-os sütőben 30-35 percig sütöttem, fogpiszkálóval ellenőriztem az állagát. Tortarácsra borítva a sütőpapírt lehúzva hagytam kihűlni.

Összeállítás:
A kihűlt piskótát középen kettévágtam egy hosszú pengéjű késsel, erre legalkalmasabb egy már otthon bevált, megbízható, kenyérszeléshez használt darab.


A piskóta alsó felét visszaraktam a tepsibe, rásimítottam a kihűtött krém felét, ráhelyeztem a piskóta tetejét, végül rákentem a maradék krémet. A tetejére szórható 2-3 evőkanálnyi darált dió.

 

Ezt követően érdemes egy éjszakára a hűtőbe tenni, de legalább 3-4 órára, hogy a krém átpuhítsa a piskótát és szebben felszelhető legyen. Kb. 3x5 - 4x6 cm-es téglatestekre vágtam őket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése